Bränsletryckstestverktyg för lågtrycks-,diesel-common rail-motorer Bränsletryckstestverktyg för lågtrycks-,diesel-common rail-motorer Bränsletryckstestverktyg för lågtrycks-,diesel-common rail-motorer Bränsletryckstestverktyg för lågtrycks-,diesel-common rail-motorer


Artikelnummer:
XX120797

Bränsletrycksmätare för lågtrycks Diesel-/CR-motorer

3 196 kr
Finns i lager
Finns ej i lagret
.
Finns ej i lagret
Produktbeskrivning:

Bränsletryckstestsats för kontroll av lågtryckskretsen på dieselinsprutningssystem.
Med denna sats av tryckmätare och adapterslangar kan ett tillförlitligt uttalande göras om trycket framför högtryckspumpen på de flesta dieselmotorer.
Mät dieseltrycket och snabbt identifiera och eliminera felkällan
Avvikelser som uppstår på lågtryckssidan leder alltid till följdfel och problem på högtryckssidan och känns ofta inte igen som ett separat fel i felminnet. Med denna uppsättning är en analog och sensoroberoende utvärdering samt en ärvärdesutvärdering möjlig. Detta möjliggör en tillförlitlig kontroll av många komponenter: till exempel bränslematningspump, bränslepump, tankpump, läckande ledningar, defekta backventiler, defekta injektorer och mycket mer.

Satsen erbjuder ett brett utbud av applikationer och diagnostiska alternativ. Därför bör alla arbetsmoment utföras fackmannamässigt och vid behov bör de tillverkarspecifika reparationsdokumenten beaktas.

OBS: Använd alltid den manometer som krävs för konstruktionen av bränslesystemet. Om fordonet har en "InTank" eller annan elektrisk försörjningspump, anta att manometern kommer att användas upp till 16 bar. För att undvika en defekt rekommenderar vi därför att man påbörjar mätningen med den större manometern.

För fordon utan en "in-tank" pump, som bara suger ut bränslet ur tanken med hjälp av en förförsörjningspump på motorn, använd den mindre manometern. Samma teststeg som anges nedan kan utföras här för att skapa en diagnos.

Arbetstips från oss:
Trycktest av bränsleförförsörjningen eller "InTank"-pumpen:
Vi rekommenderar att först mäta vid filterinloppet. Anteckna det visade värdet här. Detta används för att kontrollera det faktiska förmatningstrycket. När motorn är igång bör denna förbli nästan stabil oavsett varvtal.

Kontrollera bränslefiltrets flöde:
Ett inte ovanligt problem är dåligt flöde (på grund av igensättning eller nedbrytning) av dieselbränslefiltret. Med detta set är det möjligt att kontrollera tryckfallet. Om du inte redan har gjort det, utför först mätningen vid filterinloppet. Om detta värde är rimligt, upprepa mätningen vid filterutloppet. Jämför värdena för att kontrollera om det finns otillräckligt flöde vid filtret.

Kontrollera om bränsle rinner tillbaka på grund av en defekt backventil eller läckage i ledningen:
För att göra detta, lämna tryckmätaren i flödesledningen ansluten efter att motorn stängts av. Om du kan avläsa ett vakuum här på motorsidan, framför backventilen, är backventilen defekt och bränslet rinner tillbaka in i tanken. Detta är särskilt tydligt under långa startförsök.

Lämplig för:
Många lågtrycksbränslesystem med 7,89 mm kopplingar. 90% av dessa är installerade som standard.
För att säkerställa största möjliga täckning av fordonen rekommenderar vi att du använder adapterslangset art.nr. 117010 Bränslesystem avluftningsverktygssats, 10 st.

Leveransomfattning:
1x Bourdonrör Trycksmätare, mätområde -1–1,5 bar med plug-in nippelanslutning
1x Bourdonrör Trycksmätare, mätområde 0-16 bar
1x Anslutningsadapter T-stycke med plug-in koppling för tryckmätare och Ø7,89 mm linje snabbkoppling hona
1x Anslutning / adapterslang Ø7,89 mm hane / hane



Produkter
Övrigt