Vakuum-Tryckpump-sats Vakuum-Tryckpump-sats Vakuum-Tryckpump-sats Vakuum-Tryckpump-sats Vakuum-Tryckpump-sats Vakuum-Tryckpump-sats Vakuum-Tryckpump-sats


Artikelnummer:
XX117930-8038

Vakuum-Tryckpump-sats

1 196 kr
Finns i lager
Leveranstid på förfråga!
.
Leveranstid på förfråga!
Produktbeskrivning:

Vakuum-Tryckpump-sats är lämplig för att kontrollera tryck- och vakuumsystem som turboladdstryck, vakuum-magnetventiler, tankventilation, MAP-sensorer, mm. Lämplig även för bromsluftning men Inte lämplig för bränslesystem (bensin / diesel).

63,5 mm tryck / vakuummätare
Tryckindikatorområde: +0 till +3 bar
Vakuumindikatorområde: 0 till -0,9 bar
Max. vakuum: -0,875 bar
Max. tryck: 3 bar
 
Leveransomfattning:
1 Vakuumpistol med sug- och tryckfunktion
2 Uppsamlingskärl
14 Adaptrar
1 Bromsnippeladapter
3 Genomskinliga slangar, kort
2 Genomskinliga slangar, lång
 

Diagnostiskt alternativ/beskrivning:

Mätning av vakuum efter strypventil:
Diagnos genom vakuummätning. Intakt motor bör vara mellan -0,5 och -0,75 bar.
Läckande ventilstyrningar - mätning av vakuum efter strypventilen:
Uppmätt värde ligger under normalområdet, fluktuerar vid hög frekvens i ett område av ca 0,1 bar vid tomgång. När varvtalet ökar blir avläsningen mer stabil.
Läckande / brända ventiler - mätning av vakuum efter strypventil:
Läsningen fluktuerar jämnt från låg till normal.
Hängande (böjda) ventiler - mätning av vakuum efter strypventil:
Uppmätt värde sjunker snabbt i termer av pulser.
Slitna kolvringar - Mätning av vakuum efter trottelventilen: Kontrollera vakuumet efter trottelventilen för att se om det uppmätta värdet är konstant och lågt vid tomgång (-0,4 till -0,55 bar) - ökar plötsligt efter ett snabbt gasutbrott. Öka hastigheten (2000 rpm), stäng gasventilen snabbt, det uppmätta värdet ska nu vara ca -0,1 bar under utgångsvärdet (vakuum). Ett mycket litet vakuumområde (nästan oförändrat) indikerar läckande cylinderfriktionsytor (kolvringar).
Defekt topplockspackning - mätning av vakuum efter gasspjällsventilen:
Vid tomgång varierar det uppmätta värdet mellan -0,4 och -0,55 bar, när motsvarande cylinder når tändpunkten sjunker vakuumet med ca 0,3 bar, varefter det svänger tillbaka till normalvärdet.
Kontrollera bromsförstärkaren för läckage:
Inget tryckfall förrän du trycker på bromspedalen. Kontrollera om det finns läckor i vakuumbehållaren

Kontroll av vakuumpumpen med motorn igång: Normalt bör det genererade vakuumet vara mellan 600 och 950 mbar (beroende på motor). Vakuumet "byggs upp igen" måste snabbt stiga till det normala efter att bromsen använts.
Kontrollera turboladdarens justering/vakuumenhet:
Anslutning till turboladdarens vakuumenhet, observera länkaget när det aktiveras, markera med en färgpenna vid behov. Detta bör också röra sig jämnt med en jämn vakuumuppbyggnad.
Kontrollera öppna insprutningsmunstycken/ventiler:
Utöver den "klassiska" returmängdsmätningen kan även en vakuumkontroll utföras för att kontrollera ökat läckage. Vid anslutning till returledningen måste ett vakuum på -0,5 bar upprätthållas i minst 30 sekunder med en intakt injektor. Med en felaktig injektor sjunker trycket till 0 bar på mindre än 5 sekunder.



Produkter
Övrigt