Handpump med dubbelfunktion, för generering av vakuum eller tryck.
Pumpen är lämplig för att ventilera bränsle och kontrollera olika vakuum- och tryckfunktioner. Till exempel för att testa turbovakuumenheten osv.
Lämplig för alla vanliga fordon/komponenter tack vare medföljande tillbehör.
Med adaptrarna som ingår i leveransen kan vakuumpumpar, vakuumburkar och deras styrventiler och turboladdarens justeringsstavar kontrolleras för funktion, täthet, erforderliga tryckområden och min/max-justering.
Även för avluftning av mindre kretsar i broms- och bränslesystem och för påfyllning av hydro:
Placera den hydrauliska ventillyftaren eller kedjespännaren i behållaren fylld med olja och använd undertryck för att avlägsna luften som fastnat i ventillyftaren/spännaren.
Beskrivning av diagnostiskt alternativ:
Normal Mätning
Mätning av undertryck efter strypventil Diagnos genom undertrycksmätning: En intakt motor bör vara mellan -0,5 och -0,75 bar.
Läckande ventilstyrningar
Mätning av undertryck efter strypventil: Uppmätt värde ligger under normalområdet, fluktuerar vid hög frekvens vid tomgång i ett område av ca 0,1 bar. När hastigheten ökar blir mätningen allt mer stabil.
Läckande/brända ventiler
Mätning av undertryck efter strypventil: Uppmätta värde fluktuerar jämnt från lågt till normalt värde.
Fastnade (böjda) ventiler
Mätning av undertryck efter strypventilen:Det uppmätta värdet faller snabbt i impulser.
Kolvringar slitna
Mätning av vakuumet efter strypventilen: Kontrollera vakuumet efter strypventilen för att säkerställa att det uppmätta värdet är konstant och lågt vid tomgång (-0,4 till -0,55 bar) - ökar plötsligt efter ett snabbt gasutbrott. Öka hastigheten (2000 rpm), stäng gasventilen snabbt, det uppmätta värdet ska nu vara ca -0,1 bar under utgångsvärdet (vakuum). En mycket liten vakuumarea (nästan oförändrad) tyder på att cylinderfriktionsytor (kolvringar) läcker.
Defekt topplockspackning
Mätning av undertryck efter spjällventilen: Vid tomgång varierar det uppmätta värdet mellan -0,4 och -0,55 bar När motsvarande cylinder når tändpunkten sjunker undertrycket med ca 0,3 bar, sedan svänger det tillbaka till det normala.
Bränslesystemavluftning Vid luftning av dieselbränslesystem rekommenderas att uppsamlingsbehållaren används. Detta skapar ett vakuum i behållaren och dieselbränslet sugs in. Anslut potten och mätaren mellan bränslefiltret och fördelarpumpen tills det inte finns någon luft kvar i det området. Upprepa samma process på returlinjen.
Kontrollera bromsförstärkaren för läckage, inget tryckfall förrän bromspedalen är nedtryckt.
Kontrollera vakuumförvaringsbehållaren för läckor
Kontroll av vakuumpumpen med motorn igång: Normalt bör vakuumet som genereras vara mellan 600 och 950 mbar (beroende på motor). Det "återbyggda" vakuumet måste snabbt stiga till det normala efter att bromsen har ansatts.
Kontrollera turboladdarens justering/vakuumenhet Anslutning till turboladdarens vakuumenhet, observera länkaget när det aktiveras, markera med en färgpenna vid behov. Detta bör också röra sig jämnt om vakuumet byggs upp jämnt.
Kontrollera öppna injektorer/ventiler För att kontrollera ökat läckage kan förutom den ”klassiska” returflödesmätningen även en kontroll med undertryck utföras. Vid anslutning till returledningen måste ett vakuum på -0,5 bar upprätthållas i minst 30 sekunder med injektorn intakt. Om injektorn är felaktig sjunker trycket till 0 bar på mindre än 5 sekunder.
Att använda som OEM-Verktyg:
Ford 416-D001
Originalnummer är endast för jämförelseändamål, de är inte originalverktyg!