Med denna expansionssats kan du enkelt ansluta både oljetrycksgivare / oljetrycksbrytare samtidigt i testkretsen, vilket möjliggör en mer noggrann och fordonsspecifik diagnos av oljetryckssystemet. Perfekt komplement till vår Universal Oljetryckstestare (Art-Nr. XX117914) men även kompatibel med de flesta andra fabrikat.
Problem i verkstaden:
Felsökning av oljetryck kan vara både tidskrävande och kostsam. Fel som att oljetryckslampan endast lyser under kundens körförhållanden eller att kamaxeljusteringen inte fungerar på grund av oljetrycksproblem är svåra att hitta med vanliga verktyg.
Standardmetoden innebär ofta att man kopplar in testaren direkt i oljetrycksbrytarens anslutning, vilket gör att motorns egen oljetrycksreglering och diagnostik via fordonets styrdon sätts ur spel.
Eftersom många moderna motorer har elektroniskt reglerat oljetryck, beroende av signaler från just oljetrycksbrytare eller givare, blir en korrekt diagnos omöjlig om dessa inte är inkopplade under provtryckningen.
Lösningen:
Med Stahlmaxx Expansionssats kan du nu koppla in oljetrycksbrytare och givare parallellt i testkretsen. Detta innebär att både fordonets egen diagnostik och en noggrann manuell mätning kan genomföras samtidigt – precis som rekommenderat i många reparationsanvisningar.
Alla tester kan utföras med bibehållen styrning från motorstyrenheten, vilket ger säkrare och mer träffsäkra felsökningar.
Satsen är universellt anpassad och fungerar med de flesta på marknaden förekommande oljetryckstestare. De medföljande adapterarna täcker praktiskt taget alla vanliga givargängor.
Fördelar:
✔ Professionell kvalitet från Stahlmaxx
✔ Kompatibel med nästan alla oljetryckstestare
✔ Möjliggör felsökning enligt fordonstillverkarens anvisningar
✔ Fullt stöd för elektroniskt styrda oljetryckssystem
✔ Enkelt och snabbt att använda
✔ Spara tid och pengar – utöka befintliga verktyg istället för att köpa nya
Så används satsen:
- Demontera oljetrycksbrytaren.
- Mät gängan och välj rätt adapter.
- Skruva adaptern i motorn och montera sedan oljetrycksbrytaren i adaptern. OBS! Tätning med tätningsring eller teflontejp kan behövas beroende på gängtyp.
- Anslut förlängningsslangen eller T-stycket beroende på utrymme.
- Anslut manometer och oljetrycksbrytare.
- Anslut jordbandet till oljetrycksbrytaren och ev. motorn.
- Felsökningen kan nu göras enligt reparationsmanualen med bilens ordinarie styrning aktiv.
Passar till bl.a.
PSA (Citroën, Peugeot, Opel) | VAG 1342 | EN52135 | EN-498-B
samt universellt till de flesta andra bilmärken.
Innehåll:
- Förlängningsslang med snabbkoppling och anslutningsnippel, 200 mm
- T-stycke med 2 snabbkopplingar och anslutningsnippel
- Jordband med krokodilkrokar, 400 mm
- 12 st adaptrar (gängor för de flesta fordon)
- Praktisk förvaringsbox (87 x 65 x 35 mm)
Adapter |
Gänga |
Exempel på fordon |
Nr. 1 |
R1/8 DIN 2999 |
Honda, Mazda, Nissan, Opel, Toyota |
Nr. 2 |
1/8 x 27 NPT |
Austin, GM, Chrysler, Ford, Daihatsu |
Nr. 3 |
1/4 x 18 NPT |
Volvo, Saab, Ford, Alfa Romeo |
Nr. 4 |
3/8 x 20 UNF |
Ford, Rover, Jaguar |
Nr. 5 |
1/2 x 20 UNF |
Amerikanska bilar |
Nr. 6 |
M10 x 1.0 |
VW, Audi, BMW, Mercedes, Porsche, MAN |
Nr. 7 |
M10 x 1.25 |
Jaguar, Daimler, Ford |
Nr. 8 |
M12 x 1.5 |
BMW, Citroën, Fiat |
Nr. 9 |
M12 x 1.75 |
Opel, Ford, Fiat, PSA |
Nr. 10 |
M14 x 1.5 |
Alfa Romeo, Fiat, Mercedes, Renault m.fl. |
Nr. 11 |
M16 x 1.5 |
Citroën, Peugeot, Renault |
Nr. 12 |
M18 x 1.5 |
Citroën, Peugeot, Renault, Volvo
|
Originalnummer är endast för jämförelseändamål, dessa är inte originalverktyg!